VITARIÁNSKÉ STRÁNKY


Úvod Filozofie Recepty Jak začít? Diskuze Adresář Odkazy Co potřebujeme Vaše Fórum Akce


Jak začít? strom

Chtěl bych zde uvést několik zásad.

1. Lépe se asi bude začínat se syrovou stravou vegetariánům, než "masožravcům"...

2. Podle mě je lépší jít do toho po hlavě, tedy ze dne na den. I když zde upozorňuji, že se jedná jen o moji zkušenost a někomu může vyhovovat postupný "přechod"...

3. Dobře se začíná 1 - 2 denním půstem.

4. První tři dni jsou v pohodě, jen mírný hlad. Další dny jsou kritické - tělo se začíná předělávat na výrazně jinou potravu, organismus se "učí" trávit syrovou stravu. Začíná množit trávicí enzymy, které nikdy moc nepotřeboval. Tělo se čistí a můžou se objevit potlačené (latentní) nemoci, nebo nemoci staré. Člověk je více unaven. To trvá tak 14 dnů.

5. Potom však nastane obrat a člověk začne jak s oblibou říkám létat. Kdo by se nechtěl syrové stravě věnovat celoživotně, doporučuji to vydržet alespoň měsíc dva a brát to jako očistnou kůru. Takto to jsem to provozoval několik let.

6. K syrové stravě budete potřebovat mlýnek obilí a nakličovadlo. (viz odkaz Co potřebujeme. Já sám mám doma 4 různé mlýnky a 3 nakličovadla..:-)

7. Co všechno se dá jíst a v jakých kombinacích najdete na Recepty.

8. Doporučuji se s nikým o tom moc nebavit, protože lidé to nechápou (většinou). V tomto směru jsou na tom vitariáni ještě hůře než vegetariáni.

9. Pro začátek doporučuji používat i mléčné výrobky - tvaroh, tvrdé sýry (pokud možno nepasterizované), jogurty. Po určitém čase ně přestanete mít chuť.

10. Počítejte s tím, že se Vám dost změní chuťové potřeby.

11. Doporučuji pít čistou vodu, nebo louh z čerstvé zeleniny - návod najdete v Přirozené stravě od Guntera. Je to skvělé!

12. Danda nám v naší Diskuzi radí: " Vsem co chteji zacinat se zivou stravou bych na prechodne obdobi doporucil, aby si poridili odstavovac a pilne v zacatcich telu dodavali ve forme zeleninovych stav vse, ceho by mohli mit nedostatek. Z vlastni zkusenosti musim potvrdit, ze se telo rychleji vyladi na tuto stravu a zacnou mnohem rapidneji probihat ocistne a samouzdravovaci procesy. Pokud take zacinate se syrovou stravou u deti,tak je skoro nutne si timto dzusovanim kryt zada proti nedostatku cehokoliv ve vyzive detskeho tela co je ve vyvinu. K ubytku vahy bych chtel podotknout, ze ze zacatku muze byt ubytek vahy opravdu rapidni [ja osobne z 73 na 56 kilo], ale vetsinou ztratite jen to nepotrebne, tukove zasoby plne toxinu apod..Potom by mela prijit faze, kdy zacnete trochu nabirat, ale spis se musite smirit s tim, ze vase postava bude postavou slachoviteho jogina, ktereho nosi plne funkcni telo bez zbytecnosti. Vase energeticnost a natural high bude za to stat. Moje pritelkyne byla uz pred prechodem na syrovou stravu hubena, a proto chvili vypadala jako anorekticka, za coz nase "silena dieta" byla snadno napadnutelna, ale brzy se diky zvysene konzumaci orechu, susenych datli, klicku, obalila masem. K tomu jak prejit na syrovou stravu bych chtel jenom podotknout, ze to bude asi individualni vec rizena spis odhodlanim a silou vule, protoze si myslim, ze az se zacnete blizit 100% syrovosti, tak vase telo uz nebude chtit nic vareneho a velice jasne vam zacne davat najevo, ze mrtva-varena strava do vycisteneho tela nepatri. Z me osobni zkusenosti muzu uvest, ze na 100%syrovou stravu jsme presli ze dne na den, a kdyz jsem se po 7 mesicich se na par dni utrhl a chvili se stravoval i varene, tak tento sok a prekyseleni organizmu vedlo k otokum kloubu, a dalsim neprijemnostem, ktere me zase zpatky dovedly k syrove strave na 100% a dnes vim, ze neexistuje rozumny kompromis. Je to jak uz nekdo nekde napsal "jit si zabehat a pritom si hazet klacky pod nohy". Zavislost na varenem jidle je normalni druh toxikomanie, a i kdyz to tak nevypada, je to tak. Pokud si projdete odvykacim obdobim, ktere muze byt plne neprijemnych syndromu, jako podrazdenost,bolesti kloubu,hlavy, vyrazky, afty a pupinky v ustech apod., tak pochopite jak hluboko je ve vas stravovaci narkomanie zakousnuta. U kazdeho to muze vypadat ruzne nebo vubec nic nepocitite, ale budte na podobne veci pripraveni.

13. Na jiném místě nám Danda zase radí, že: "nema cenu se obavat z nejakych nedostatku, protoze strava, kterou ted jite, nebo se snazite jist je proti varene-mrtve strave naslapana enzymy, vitaminy a mineraly a vase telo je mnohem chytrejsi chemicka tovarne, nez jste vy sami, tak si dokaze z teto nejdokonalejsi potravy vyrobit to co potrebuje. Nehlidejte tabulky nejsme makrobiotici, uzivejte si cerstvost a zivost toho co jite. Jime zivot v te nejcistci a nejprirozenejsi podobe co nam sama planeta dava. Tato "dieta"{:-)} nas vede k mnohem vyssi vnimavosti k teto planete a jejim potrebam, i kdyz si ostatni "kotlikari" mysli,ze my jsme ty ufoni. Je to jako se skolni dietetickou co nasi stravu oznacila za extremni veganstvi, vedouci k deficitu vitaminu B12 a podvyzive,[to ze se deti zbavily astmatu, hyperaktivity,chronickych zanetu mandli a prudusek,zahleneni...uz slyset nechtela],vitamin B12 si je telo na syrove strave, pokud je dostatecne vycistene, schopno vyrobit samo. Jen smele do toho syrovi bratri a setry, musime byt jako mucholapky, ktere svym chroupanim ziveho zradylka, vitalitou a predevsim nezlomnym zdravim pritahnou ty "mouchy" co se maji prilepit. Nemusime svet odvracet od sporaku a hrncu lektorovanim za kazdou cenu, staci jit osobnim prikladem, byt v pohode a fit. Dost progresivnich lidi kolem mne si kupuje odstavovace a klicidla a jejich spotreba ovoce a zeleniny stoupla a o to jde..." Dan - KEEP IT RAW

14. Zde jedna další zkušenost: čím více jste důslední, čím déle jíte jen živou stravu, tím více jste vyčištěni a tím snadnějí se vám vše provádí. Máte potom mnohem méně chutí na různé "dobrůtky" jako jsou sušenky, sladkosti, slané cracry, coca - coly, kafe, pasterizované džusy atd. Vím z vlastní zkušenost, že zbavit se právě těchto věcí není jednoduché, ale také vím, že čím dále jste na širém moři čistoty, tím méně Vás ten "zavařenej a zapečenej" břeh láká. Navíc Vám stačí jíst mnohem méně a strava se pro Vás stává tím, čím by měla být - tedy především prostředek k doplnění nezbytných výživných látek a ne jen hmota, která zaplní Váš žaludek a střeva. Ostatně tam je stejně zbytečná, jelikož máte střevní klky doslova zacpány nánosem svinstva, přes který se prostě téměř nic nedostane a tak to ve vás hnije, na záchodě smrdíte a vy se opět ládujete horami jídla v domění, že z toho něco využijete. Leda tak prdl..čku!

15. Dále jsem si všiml, že "vařiči" nedokáži vychutnat a ocenit jemné přirozené chutě. Vše hodně koření, solí, pepří atd. Navíc čím jsou starší, tím více smaží a používají spoustu úprav k tomu, aby se co nejvíce vzdálili od přirozené chutě té které potraviny. Některé potraviny dokonce vůbec nedokáží pozřít! Jako příklad bych uvedl patyzon a cuketu. Když jsem se jen tak s úsměvem na rtu provokativně vyptával na různých místech "jak připravujete cuketu", dostalo se mi spoustu "skvělých" zapečených receptů a na mou otázku "co takhle syrová úprava" mě každý ujišťoval, že se to nědělá, či se to nedá jíst, z toho budou křeče v žaludku, je to tvrdé a jiné takové odsuzující nesmysly. A ty lidi to fakt myslejí vážně! Uvědomil jsem si, že lidé často nejí to co jí, ale úplně něco jiného. Většinou mají nejraději hrudky smažené strouhanky..., či něco hodně připáleného. Oni jsou v zajetí svých moc a moc špatných návyků a představ a vůbec si to přitom neuvědomují. Navíc své názory pramenící z výše uvedených zkušeností pokládají za normální, přirozené, za pravdu. Proto Vám radím : Neptejte se jich, nebuďte v zajetí jejich představ, názorů a myšlenek. I kdyby to byli MUDr, Doc, či CSc...!!! - ti jsou často nejhorší, jelikož mají pocit, že oni přece hodně ví a znají a že JE nikdo poučovat nebude.

16. Zjistil jsem, že vitariánství je možné pochopit jen skrze zkušenost. Je to jako s Bohem. Nemůžete prostě přijít k zapřísáhlému "vařiči" a myslet si, že po hodině hovoru s Vámi pronikne do podstaty. Je to jako by jste vysvětlovali gorile princip čtyřdobého motoru. Ale můžete udělat jedno : Jděte příkladem. Albert Einstein jednou řekl: "Nejlepší výchova je vlastní příklad" a tak VYCHOVÁVEJTE!!!!

17. 20112005: Snažte se co nejvíce ve svém stravování přiblížit tzv. Monodietě, tj. papat vždy jen jednu věc. 4 jablka, 1 kg rajčat, 5 banánů, hlávku ledového salátu, 1/2 melounu, ořechy atd.. Na každou potravinu poptřebujete jiné trávicí enzymy, či jiné jejich kombinace. Každá věc se zpracovává v tělě různě a jinak časově. Namícháním a namícháváním se dostáváme dál od přirozenosti.

18. Zvýkejte, zvýkejte a žvýkejte, každé sousto tolikrát, abyste nejedli, ale spíše pili. Ušetříte žaludku, jenž nemá zuby spousty práce a nemusíte toho sníst tolik, ale mnohem méně. Navíc Vám jídlo nebude v těle kvasit ani hnít. Udělejte si ze žvýkání takovou malou meditaci.

19. Postěte se! Půst a zkušenost z něj Vám pomůže překonat návyk na vařené stravě a na jejich chutích. Více info o půstu na www.pust.cz (doporučuji)

20. Pijte a jezte jen tehdy když máte hlad a žízeň. K pití se osvědčila tzv. Pí-voda. Jsou i jiné dobré alternativy skutečně prospěšných vod, nicméně pí-voda je u nás již celkem dobře dostupná (pí-centra). Pí voda není nic nového: Ve svých plodech ji obsahuje ovoce a zelenina.

21. Nedělejte jednu chybu, kterou jsem dělal já, když jsem začal s vegetariánstvím: Vím, moc to sem nepatří, ale přeci jen: Po přečtení prvních publikací pro vegetariány a jiných knížek o výživě jsem nabyl dojmu, že je třeba se co nejvíce "ládovat" vším možným zdravým. Každá taková publikace v sobě obsahuje pasáž :"co je kde", "co je v čem", či "co co obsahuje", atd... Kde je železo, kde vitamín C, E, K, B,.., kde jsou tuky a jaké a v čem, kolik bílkovin a tak. Často jsem se pak ládoval např. celozrným graham chlebem s florou a posypaným pšeničnými klíčky v domění, že ty enzymy a vitamín E a vlákninu a Vitamín B,... je třeba přece někde získat. Byl jsem schopen toho za den sníst hodně, abych dodal vše, co se všude píše a tak. Opak je pravdou. Při tomhle způsobu stravování jsem konkrétně já měl neustále problémy s rýmou (moc lepku a mléčného tuku). Ve výživě totiž platí: "ČÍM MÉNĚ jídla, TÍM LÉPE". Veškeré průzkumy se zajímají o problémech z nedostatku, ale málokdo zkoumá problémy z přebytku. Každá molekula navíc nás zatěžuje a tím nás oslabuje. Nebuďte plné bečky jídla!

pokračování příště...




Kontakt : na mě

Úvod Filozofie Recepty Jak začít? Diskuze Adresář Odkazy Co potřebujeme Vaše Fórum Akce
copyright © 2000 - 2003 klayman